Polityka sprzętowa WL 1974-88

#1
Mając troche wolnego czasu chciałbym zwrócić uwagę na artykuł z wrześniowego Przeglądu PSP w którym Pan płk. A. Milkiewicz w sposób moim zdaniem kontrowersyjny przedstawia polityke sprzetową w lotnictwie polskim w latach 1974-88 kiedy to był on Głównym inżynierem WL.



Zaniepokoiło mnie kilka rzeczy:

1) dość swobodne przeskakiwanie w analizowanych okresach, w jednym akapicie piszac o zakupach MiG 23BN, Su 20 i Su 22M4;

2) gloryfikowanie zakupu Su 22M4 które uznane jako racjonalne spowodowało zoptymalizowanie systemu eksploatacji sprzetu bojowego - tylko co można powiedzieć o poprzednich 10 latach pracy autora kiedy nie zakupiono maszyn nawet dla 1 pełnego PLMSz/PLMB.

3) błędy merytoryczne:

bowiem NRD i CSRS nie kupiły podobnie jak my proponowanych Su 22M3;

my kupiliśmy więcej niż 20 Su 20 (26).

4) czy napewno w tym samym czasie analizowaliśmy zakup Su 22M3/M4 i MiG 23BN i po co robiliśmy porównanie MiG dostepnego dla państw arabskich w połowie lat 70 z Su 22M4 który był dużo "świeższy" i było nam wiadomo że jest to najlepszy dla nas wybór (gen.płk Skubilin)

5) bardzo nieszcześliwy akapit:

"Doradzano nam, podobnie jak NRD i Czechosłowacji, zakupienie samolotów myśliwsko-bombowych Su-20, Su-22M3 i MiG-23BN oraz samolotów wsparcia Su-25. NRD i Czechosłowacja zdecydowały się na przyjęcie radzieckiej propozycji, natomiast polskie Dowództwo Wojsk Lotniczych, ze względu na przewidywane trudności i koszty związane z eksploatacją tak różnorodnego sprzętu oraz problemy organizacyjne i szkoleniowe postanowiło nie zakłócać systemu eksploatacyjnego WL przez wprowadzenie samolotów różnych typów, przeznaczonych do realizowania jednakowych lub podobnych zadań".

tzn. na co zdecydowalismy sie my a na co inne kraje, bo de facto my kupilismy mało Su 20 i dopiero dekade później znaczacą liczbe wersji M4, NRD-owcy otrzymali od 1980 maszyny 23BN a od 1985 M4, Czesi nabyli w końcu lat 70-tych 23BN a w połowie lat 80-tych Su 25 i Su 22M4.

6) zupełnym nieporozumieniem wydaje sie być opinia co do nie zakupienia su 25 w zamian za szturmowa wersje I-22 oraz porównanie ich mozliwości bojowych.

Bowiem na jakich podstawach oszacowano koszt nabycia szturmowej wersji Irydy w końcu lat 70 czy początku lat 80? W jaki sposób policzono wirtualny udzwig Irydy na poziomie 2000kg? W jaki sposób oceniono że obie maszyny beda miały podobna przeżywalnosć na polu walki!!!???.

I jak wreście mozna było wogóle porównać jakiekolwiek parametry wirtualnej Irydy z rzeczywiście oblatanym i wdrazanym Su 25?

Dostęp do tematów z tego działu mają tylko najbardziej aktywni użytkownicy.

Zarejestruj się Zaloguj się