Kolejne zdjęcia

#41
Może się nieprezycyjnie wcześniej wyraziłem, ale zdjęcia oglądanie nie przez przeglądarkę a w programie Google Earth nie mają tych przypadłości - nie są robione pod kątem i nie mają znaków wodnych, dlatego polecam.

Adamie, podałbyś dokładne położenie: dywizjonu w Giliwicah, działającego dywizjonu koło Brna i wymienionych obiektów w Rosji.

Znalazłem lotnisko w Korei Północnej. Albo cywilne, albo dobrze się maskują.

Kolejne zdjęcia

#42
Mam jeszcze chwilę to odpowiem szybko na wątpliwości Pawła.

Przy szukaniu lotnisk, DOLi czy obiektów poligonowych polecam mapy TPC. Wykonywane były na podstawie zdjęć satelitarnych podobnych do tych z digitalglobe, więc o pomyłce w lokalizacji nie może być mowy

Przykład

http://www.lib.utexas.edu/maps/middle_e ... g4b_89.jpg

Jeżeli ktoś się z tymi mapami nie spotkał (a czytając posty wnioskuję, że nie) to słowo wyjaśnienia. Mamy tu wszystkie lotniska (kreska w skali z kółkiem) i lądowiska (kółko) z opisem NATO (długość, elewacja, typ nawierzchni). Polska znajduje się na 4 akkuszach. Można je kupić nawet w GUGIK, za grosze (komplet ok 50 zł). Nie będziecie zaskoczeni przy szukaniu lotnisk i DOLi.
Chcecie oficjalnych map z lotniskami - kupcie nową serię wojskowych map topo 1:50k. Układ dróg kołowania, zabudowania, płot, czasem również hangary - wszystko dobrze widać.
Część lotnisk znalazła się również na mapach 1:10k, ze wszystkimi detalami. Po mojej interwencji GUGIK wycofał je z dystrybucji (zaistniały pewne w błędy w procedurze opracowywania map).

Co do Siemirowic i Pieniężnicy. Oczywiście układ DS, DK i CPPS o niczym nie świadczy, no poza tym, że lotniska budowano wg pewnych wytycznych (patrz wymiar DS). Tak naprawdę na dokładniejszych zdjęciach/planach widać wyraźnie, że oba lotniska bardzo się od siebie róźnią, szczególnie układem schronohangarów 9A/13, budowanych na pocz. lat 70.

Jeżeli szukacie ciekawych lotnisk to polecam Mirosławiec (nie ma takiego drugiego w Europie) oraz Piłę i Babie Doły(interesująca adaptacja). Na tych zdjęciach wrażenie może zrobić także Powidz, ale bardziej dociekliwi znajdą pozostałe lotniska budowane pod Tu-22 na wypadek wojny, a wg tego samego schematu zbudowano po jednym lotnisku w NRD, CSRS, Węgrzech i Polsce.

Kolejne zdjęcia

#43
W Korei Północnej znajdziecie perełkę - lotnisko dawnego pułku myśliwskiego działające w tej chwili jako filia szkoły lotniczej. Ze względów oszczędnościowych latają na tłokówkach:)

Grzegorzu. Musiałbym teraz jeszcze raz je odszukać, bo dokumentów nie mam przy sobie. Będę pamiętać.

Kolejne zdjęcia

#45
Adamie!
Dzieki za poskromienie moich niewczesnych domyslow,
dzieki tez za pare interesujacych tropow, ktore takiemu laikowi jak ja pozwalaja znalezc kolejna porcje radosci przy ogladaniu map.
Co do Miroslawca, jego niezwyklosc - jak domniemuje - polega na owej czapie zakrywajacej od gory poczatek drogi startowej? Czyzby wygladalo to jak samoloty startujace wprost z hangaru?

Natomiast niewiele potrafie moim niewprawnym okiem wypatrzyc oryginalnych rzeczy w Pile i w Gdyni (poza tym nieszczesnym polozeniem pilskiego lotniska niemal w centrum miasta).

Zaciekawilo mnie to, co napisales interpretujac zdjecie doskonale mi znanego DOL-u koronowskiego. Mogloby to wskazywac, ze nadal pelni on jakas wazna role w planach obrony. Tymczasem z mego punktu widzenia jest on powszechnie znany, maksymalnie obfotografowany itp. Pokazowki Obrony Cywilnej z udzialem oficjeli odbywaja sie tam niemal regularnie, latem ''pas'' jest mekka scigajacych sie motocyklistow, a w sezonie wypoczynkowym przejezdzaja nim dziesiatki tysiecy bydgoskich wczasowiczow do osrodkow w Pieczyskach. Na moj prosty rozum jako przynajmniej pol-tajne zapasy drogowe dla Sil Powietrznych nadaja sie bardziej DOL-e w mniej uczeszczanych miejscach....


Zmieniajac - niestety - nieco temat: przypomne, ze prosilem o pomoc w interpretacji:
http://maps.google.com/maps?q=Bydgoszcz ... &t=k&hl=en
czy to cos na terenie zlikwidowanego poligonu pod Bydgoszcza to slad jakiejs instalacji przeciwlotniczej? a moze radiolokacyjnej? a moze nic z tych rzeczy?
Czy ktos moze pomoc w odgadnieciu?

Kolejne zdjęcia

#50
Pawle,

Dysponując materiałem porównawczym można dojść do wniosku, że lotniska wojskowe budowano wg kilku schematów, zależnie od czasu powstania projektu, lokalizacji makrogeograficznej i zakładanych funkcji. Nas obowiązywał model środkowoeuropejski nizinny, który obowiązywał w następujących państwach: NRD, Polska, CSRS, Węgry, Bułgaria i Rumunia. Istniał jeszcze elitarny model górski, stosowany w Jugosławii i Korei Północnej (rozwinięcie modelu Chińskiego), model pustynny 1 (Libia, Algieria, częściowo Egipt) oraz model pustynny 2 (głównie Syria i Irak - mój ulubiony) i oczywiście macierzysty model ZSRR.

Nasz model charakteryzował się m.in. następującymi cechami

- szerokość DS: 60m (80m dla lotnisk pułków lotnictwa strategicznego)
- oddalenie DK od DS 300-500 m
- jeden CPPS, względnie 2 lustrzane PPSy
- garnizon w bezpośredniej bliskości lotniska
- jeden park podziemnych zbiorników na naftę.

długość DS to 2200, 2500 lub 3000 m, w zależności od projektowanej funkcji.
te lotniska które miały przyjąć bombowce mają DS 3500/80 co czyni je łatwymi do identyfikacji.

Mówimy o lotniskach budowanych od podstaw. Schronohangary dobudowywano w Europie na początku lat 70., i tu lotniska zaczeły nabierać indywidualnego charakteru, jako że schrony rozmieszczano indywidualnie, z uwzględnieniem specyfiki terenu.

W Europie takich lotnisk jest koło 100, więc gdyby nie adaptacje, byłoby nudno. A adaptacje to rozbudowa istniejących baz, pozostałych najczęściej w spadku po 2 Wojnie Światowej.

W tym kontekście interesujące są bazy w Pile i Babich Dołach. Są to jedyne dwa lotniska wojskowe w Polsce, gdzie drogi startowe krzyżyją się ze sobą (i w obydwu przypadkach "czarny pas" stracił na funkcjonalności). Pamiętajmy również, że lotnisko w Babich Dołach modernizowano dwukrotnie, raz w ramach adaptacji w 1950-1952, a raz na początku 70., kiedy to oprócz 36 schronohangarów zbudowano także nowy układ DK wraz z CPPS.

Podobną historię ma lotnisko w Pile, modernizowane zaraz przed przyjęciem pierwszych Su-22. Lotnisko ma unikalną sieć DK, CPPS na planie starej drogi startowej i największą ilość schronohangarów. I, jak to często bywa, nie lotnisko zbliżyło się do miasta, a miasto do lotnisko, przez co straciliśmy jedną z lepiej wyposażonych baz w północnej Polsce.

Lotnisko w Mirosławcu ma ciekawą historię, a zarazem niespotykany układ przestrzenny, częściowo wymuszony przez niekorzystne warunki gruntowe. Jest to też jedyne w Polsce lotnisko wojskowe, w którym park samochodowy garażuje się w schronohangarach. Przebudowa i rozbudowa północnej części lotniska do czasu aktualnych prac na Krzesinach była ostatnią dużą inwestycją inżynieryjną w wojskową bazę lotniskową (domyślam się, że mówiąc "czapa" masz na myśli nowy PPS wraz z hangarami)

Chciałbym też obalić mit DOLi. Rola odcinków budowanych w latach 60. jest już, jeżeli nie historyczna, to co najwyżej szkoleniowa. Plany operacyjne są oczywiście tajne, ale nikt, również w wojsku, nie ma wątpliwości, że wykorzystanie powszechnie znanych odcinków lotniskowych może mieć znaczenie jedynie przy globalnej wojnie i zmniejszeniu strat po pierwszym nalocie przez dywersyfikację sił lotniczych. Jest rzeczą mało prawdopodobną, żeby aktualizację planów operacyjnych wykonywano w oparciu o tak wydumany scenariusz.

Odnośnie linka - moim zdaniem tam nic nie było. Takich miejsc znajdziecie pełno na wysokości Tomaszowa Mazowieckiego, Bełchatowa, Łodzi, również w sąsiedztwie obiektów wojskowych. Nie chwytają się mnie spiskowe teorie, ale oczywiście mogę się mylić.

Krzysztofie,

specjalnie dla Ciebie (a mówiłem że rozpoznawanie dywizjonów S-125 to już nie jest prosta sprawa?;-))

http://maps.google.com/maps?ll=50.37450 ... &t=k&hl=en

i jeszcze link do bliźniaka powidzkiego lotniska w NRD:

http://maps.google.com/maps?ll=53.02207 ... &t=k&hl=en

o ile mnie pamięć nie zawodzi, określane przez ruskich jako Templin Bolszoj

pozdrawiam
cron