metodą domową pozostaje wcisnąć print scrn, a następnie w pierwszym lepszym programie graficznym ctrl+v, a następnie save as.
z mapgogle zdjęcia są zbyt spłaszczone, natomiast w google earth zastosowano sprytne rozwiązanie obniżające jakość na obrzeżach zdjęcia co w praktyce uniemożliwia składanie zdjęć z kawałków.
Co nie zmienia faktu, że mam na dysku akrusze digitalglobe mające po kilka MB w jpgu😉
Do Adama o typologii lotnisk
#52>> Pawle,
>> Dysponując materiałem porównawczym można dojść do wniosku, że lotniska wojskowe budowano wg >> kilku schematów, zależnie od czasu powstania projektu, lokalizacji makrogeograficznej i zakładanych >> funkcji. Nas obowiązywał model środkowoeuropejski nizinny, który obowiązywał w następujących
>> państwach: NRD, Polska, CSRS, Węgry, Bułgaria i Rumunia. Istniał jeszcze elitarny model górski,
>> stosowany w Jugosławii i Korei Północnej (rozwinięcie modelu Chińskiego), model pustynny 1 (Libia, >> Algieria, częściowo Egipt) oraz model pustynny 2 (głównie Syria i Irak - mój ulubiony) i oczywiście
>> macierzysty model ZSRR.
Odnotowalem pilnie ten podział. Mając go w pamięci przejrzałem nieco lotnisk czeskich. Musze przyznać, że zwłaszcza tam tę jednorodność widać dobitnie. Nie ma tam tak rozleglych terenow poniemieckich, no i wiekszosc dostrzezonych przeze mnie lotnisk wyglada jak wykonane z jednej matrycy. Nuda, nuda, nuda. (Zartuje).
Czy mozesz wskazac jakis widoczny na zdjeciach przyklad gorskiego lotniska - najchetniej w b. Jugoslawii?
>> W tym kontekście interesujące są bazy w Pile i Babich Dołach. Są to jedyne dwa lotniska wojskowe w
>> Polsce, gdzie drogi startowe krzyżyją się ze sobą (i w obydwu przypadkach "czarny pas" stracił na
>> funkcjonalności). Pamiętajmy również, że lotnisko w Babich Dołach modernizowano dwukrotnie, raz w >> ramach adaptacji w 1950-1952, a raz na początku 70., kiedy to oprócz 36 schronohangarów
>> zbudowano także nowy układ DK wraz z CPPS.
Odnotowalem i to, jak i rowniez Twa dodatkowa wzmianke o Krzesinach. Patrze sobie zas na rzut mego ''rodzinnego'' lotniska w Bydgoszczy. Majac na uwadze to, ze jako trawiaste wyznaczono je jeszcze przed koncem I wojny (zatem dla mlodziutkiej Luftwaffe), slabo je rozbudowywano w II RP, za to mocniej podczas okupacji - zastanawiam sie, czy szeroka, betonowa droga, biegnaca pod kątem ok. 45 st. wobec DS, na polnoc od niej, a dzis wykorzystywana glownie jako PPS dla transportowcow przylatujących do zakladow lotniczych - to moze tez pozostalosc pierwotnego ukladu lotniska i jeden z dawnych, krzyzujacych sie pasow startowych? Czy to jednak nietypowe dzielo powojenne?
>> Podobną historię ma lotnisko w Pile, modernizowane zaraz przed przyjęciem pierwszych Su-22.
>> Lotnisko ma unikalną sieć DK, CPPS na planie starej drogi startowej i największą ilość
>> schronohangarów. I, jak to często bywa, nie lotnisko zbliżyło się do miasta, a miasto do lotnisko, przez
>> co straciliśmy jedną z lepiej wyposażonych baz w północnej Polsce.
Cos podobnego przezyla Bydgoszcz, gdzie nie ma sladu z dwoch pułków, a wojsko jest tylko dlatego, że działa 2 KOP. I paradoksalnie cos podobnego dzieje sie wokol Krzesin. W poprzednim ustroju i miasto bylo dalej od nich, i ludzie mniej byli skorzy do skarżenia się na wojsko. Teraz zas histerycznie reaguja (takze w sądach) na baze NATO, choc w porownaniu z Bydgoszcza czy Pila, Krzesiny sa naprawde daleko od miasta.
>> Chciałbym też obalić mit DOLi. Rola odcinków budowanych w latach 60. jest już, jeżeli nie historyczna,
>> to co najwyżej szkoleniowa.
W porzadku. Ale ich mnogosc to nasza specyfika, wiec fascynacja takich jak ja ludkow to rodzaj przejawu dumy narodowej (znow lekko zartuje).
>> Odnośnie linka - moim zdaniem tam nic nie było. Takich miejsc znajdziecie pełno na wysokości
>> Tomaszowa Mazowieckiego, Bełchatowa, Łodzi, również w sąsiedztwie obiektów wojskowych. Nie
>> chwytają się mnie spiskowe teorie, ale oczywiście mogę się mylić.
Polegam na Twej ocenie. Nadal nie moge dociec jednak czemu sluzyl ów zlikwidowany poligonik na polnoc od Bydzi.
>> Dysponując materiałem porównawczym można dojść do wniosku, że lotniska wojskowe budowano wg >> kilku schematów, zależnie od czasu powstania projektu, lokalizacji makrogeograficznej i zakładanych >> funkcji. Nas obowiązywał model środkowoeuropejski nizinny, który obowiązywał w następujących
>> państwach: NRD, Polska, CSRS, Węgry, Bułgaria i Rumunia. Istniał jeszcze elitarny model górski,
>> stosowany w Jugosławii i Korei Północnej (rozwinięcie modelu Chińskiego), model pustynny 1 (Libia, >> Algieria, częściowo Egipt) oraz model pustynny 2 (głównie Syria i Irak - mój ulubiony) i oczywiście
>> macierzysty model ZSRR.
Odnotowalem pilnie ten podział. Mając go w pamięci przejrzałem nieco lotnisk czeskich. Musze przyznać, że zwłaszcza tam tę jednorodność widać dobitnie. Nie ma tam tak rozleglych terenow poniemieckich, no i wiekszosc dostrzezonych przeze mnie lotnisk wyglada jak wykonane z jednej matrycy. Nuda, nuda, nuda. (Zartuje).
Czy mozesz wskazac jakis widoczny na zdjeciach przyklad gorskiego lotniska - najchetniej w b. Jugoslawii?
>> W tym kontekście interesujące są bazy w Pile i Babich Dołach. Są to jedyne dwa lotniska wojskowe w
>> Polsce, gdzie drogi startowe krzyżyją się ze sobą (i w obydwu przypadkach "czarny pas" stracił na
>> funkcjonalności). Pamiętajmy również, że lotnisko w Babich Dołach modernizowano dwukrotnie, raz w >> ramach adaptacji w 1950-1952, a raz na początku 70., kiedy to oprócz 36 schronohangarów
>> zbudowano także nowy układ DK wraz z CPPS.
Odnotowalem i to, jak i rowniez Twa dodatkowa wzmianke o Krzesinach. Patrze sobie zas na rzut mego ''rodzinnego'' lotniska w Bydgoszczy. Majac na uwadze to, ze jako trawiaste wyznaczono je jeszcze przed koncem I wojny (zatem dla mlodziutkiej Luftwaffe), slabo je rozbudowywano w II RP, za to mocniej podczas okupacji - zastanawiam sie, czy szeroka, betonowa droga, biegnaca pod kątem ok. 45 st. wobec DS, na polnoc od niej, a dzis wykorzystywana glownie jako PPS dla transportowcow przylatujących do zakladow lotniczych - to moze tez pozostalosc pierwotnego ukladu lotniska i jeden z dawnych, krzyzujacych sie pasow startowych? Czy to jednak nietypowe dzielo powojenne?
>> Podobną historię ma lotnisko w Pile, modernizowane zaraz przed przyjęciem pierwszych Su-22.
>> Lotnisko ma unikalną sieć DK, CPPS na planie starej drogi startowej i największą ilość
>> schronohangarów. I, jak to często bywa, nie lotnisko zbliżyło się do miasta, a miasto do lotnisko, przez
>> co straciliśmy jedną z lepiej wyposażonych baz w północnej Polsce.
Cos podobnego przezyla Bydgoszcz, gdzie nie ma sladu z dwoch pułków, a wojsko jest tylko dlatego, że działa 2 KOP. I paradoksalnie cos podobnego dzieje sie wokol Krzesin. W poprzednim ustroju i miasto bylo dalej od nich, i ludzie mniej byli skorzy do skarżenia się na wojsko. Teraz zas histerycznie reaguja (takze w sądach) na baze NATO, choc w porownaniu z Bydgoszcza czy Pila, Krzesiny sa naprawde daleko od miasta.
>> Chciałbym też obalić mit DOLi. Rola odcinków budowanych w latach 60. jest już, jeżeli nie historyczna,
>> to co najwyżej szkoleniowa.
W porzadku. Ale ich mnogosc to nasza specyfika, wiec fascynacja takich jak ja ludkow to rodzaj przejawu dumy narodowej (znow lekko zartuje).
>> Odnośnie linka - moim zdaniem tam nic nie było. Takich miejsc znajdziecie pełno na wysokości
>> Tomaszowa Mazowieckiego, Bełchatowa, Łodzi, również w sąsiedztwie obiektów wojskowych. Nie
>> chwytają się mnie spiskowe teorie, ale oczywiście mogę się mylić.
Polegam na Twej ocenie. Nadal nie moge dociec jednak czemu sluzyl ów zlikwidowany poligonik na polnoc od Bydzi.
Lotniska na Bałkanach
#53Pawle,
Model górski stosowany był tam, gdzie była możliwość ukrycia samolotów w tulenach wydrążonych w skalnych zboczach. Takie warunki na szeroką skalę występują tylko w Korei i na Bałkanach.
Tak jak model chiński, również górski charakteryzuje się niewielką odległością DS od DK, PPSami na skranych drogach poprzecznych oraz zwykle 3 km długością DS. Różnica polega na sposobie ukrycia samolotów. W Chinach 90% lotnisk ma zwykłe obwałowania (o kształcie kropelkowym), natomiast model górski zakłada garażowanie samolotów pod ziemią.
Jest to bardzo ciekawy temat, dotychczas prawie wogóle nieporuszany w prasie. Bałkany kryją w sobie spektakularne bazy lotnicze, w skrajnym przypadku kryjące w przeciwatomowych schronach wewnątrz gór calusienki garnizon, łącznie z parkiem samochodowym, warsztatami remontowymi i HQ (Zeljawa - prawdopodobnie najbardziej kosztowna baza lotnicza Bloku Wschodniego). Z kosmosu widać jedynie niepozorną drogę startową i DK urwaną na górskim zboczu.
Parę linków do oficjalnych zdjęć:
Tunel dla samolotów od wewnątrz (w tekście jest błąd - to nie jest Batajnica)
http://www.aeronautics.ru/img001/tunnelmig21b.jpg
Zdjęcie lotnicze ukrycia w Pristinie
http://www.defense.gov/photos/Apr1999/9 ... 9M-009.jpg
MiG-21 w bazie Zeljawa
http://www.mycity.co.yu/phpbb/uploads/2705_Z14.jpg
http://www.mycity.co.yu/phpbb/uploads/2705_tunel_3.jpg
Zeljawa - schemat tuneli i lotniska
http://www.mycity.co.yu/phpbb/uploads/2705_Z5.jpg
http://www.mycity.co.yu/phpbb/uploads/2705_Z2.jpg
Artykuł o bazie Zeljawa
http://www.nato.int/sfor/indexinf/164/p15a/t02p15a.htm
Większość lotnisk w Korei Północnej również posiada tunele dla samolotów, najczęściej przypominają one wzorem obiekt w Pristinie.
Bydgoszcz - jak najbardziej adaptacja (choć adaptacja to może zbyt mocne słowo, bo nowe lotnisko zbudowano niemal niezależnie od starej drogi)
Oczywiście można ten podział potraktować żartobliwie, choć z drugiej strony obrazuje on dość precyzyjnie zastany stan rzeczy😀
Model górski stosowany był tam, gdzie była możliwość ukrycia samolotów w tulenach wydrążonych w skalnych zboczach. Takie warunki na szeroką skalę występują tylko w Korei i na Bałkanach.
Tak jak model chiński, również górski charakteryzuje się niewielką odległością DS od DK, PPSami na skranych drogach poprzecznych oraz zwykle 3 km długością DS. Różnica polega na sposobie ukrycia samolotów. W Chinach 90% lotnisk ma zwykłe obwałowania (o kształcie kropelkowym), natomiast model górski zakłada garażowanie samolotów pod ziemią.
Jest to bardzo ciekawy temat, dotychczas prawie wogóle nieporuszany w prasie. Bałkany kryją w sobie spektakularne bazy lotnicze, w skrajnym przypadku kryjące w przeciwatomowych schronach wewnątrz gór calusienki garnizon, łącznie z parkiem samochodowym, warsztatami remontowymi i HQ (Zeljawa - prawdopodobnie najbardziej kosztowna baza lotnicza Bloku Wschodniego). Z kosmosu widać jedynie niepozorną drogę startową i DK urwaną na górskim zboczu.
Parę linków do oficjalnych zdjęć:
Tunel dla samolotów od wewnątrz (w tekście jest błąd - to nie jest Batajnica)
http://www.aeronautics.ru/img001/tunnelmig21b.jpg
Zdjęcie lotnicze ukrycia w Pristinie
http://www.defense.gov/photos/Apr1999/9 ... 9M-009.jpg
MiG-21 w bazie Zeljawa
http://www.mycity.co.yu/phpbb/uploads/2705_Z14.jpg
http://www.mycity.co.yu/phpbb/uploads/2705_tunel_3.jpg
Zeljawa - schemat tuneli i lotniska
http://www.mycity.co.yu/phpbb/uploads/2705_Z5.jpg
http://www.mycity.co.yu/phpbb/uploads/2705_Z2.jpg
Artykuł o bazie Zeljawa
http://www.nato.int/sfor/indexinf/164/p15a/t02p15a.htm
Większość lotnisk w Korei Północnej również posiada tunele dla samolotów, najczęściej przypominają one wzorem obiekt w Pristinie.
Bydgoszcz - jak najbardziej adaptacja (choć adaptacja to może zbyt mocne słowo, bo nowe lotnisko zbudowano niemal niezależnie od starej drogi)
Oczywiście można ten podział potraktować żartobliwie, choć z drugiej strony obrazuje on dość precyzyjnie zastany stan rzeczy😀
Lotniska na Bałkanach
#54Cześć!
Do poszukiwań lotnisk w Europie proponuję skorzystać z map zamieszczonych na stronie
http://map.aeroplanner.com/mapping/chart/smartchart.cfm są tam wszystkie nasze lotniska wojskowe i prawie wszystkie DOL-e. Niestety nie ma map Azji i jest tylko niewielka część Rosji. Wyszukiwarka nie działa najlepiej, więc pozostaje przeszukiwanie kawałek po kawałku.
Pozdrawiam
Witek
Do poszukiwań lotnisk w Europie proponuję skorzystać z map zamieszczonych na stronie
http://map.aeroplanner.com/mapping/chart/smartchart.cfm są tam wszystkie nasze lotniska wojskowe i prawie wszystkie DOL-e. Niestety nie ma map Azji i jest tylko niewielka część Rosji. Wyszukiwarka nie działa najlepiej, więc pozostaje przeszukiwanie kawałek po kawałku.
Pozdrawiam
Witek
Lotniska na Bałkanach
#55Prawie wszystkie, to znaczy, których nie ma ?
ONC przynajmniej w teorii powinno mieć tak samo dokładną treść lotniskową, jak TPC. A link podany przez Witka to jedyne miejsce w sieci, gdzie można przeglądać te mapy dla obszaru Europy.
Jeżeli chcecie rozszerzyć poszukiwania, polecam jeszcze bazę map JNC:
http://datasystem.earthkam.ucsd.edu/GEO ... _001.shtml
ONC przynajmniej w teorii powinno mieć tak samo dokładną treść lotniskową, jak TPC. A link podany przez Witka to jedyne miejsce w sieci, gdzie można przeglądać te mapy dla obszaru Europy.
Jeżeli chcecie rozszerzyć poszukiwania, polecam jeszcze bazę map JNC:
http://datasystem.earthkam.ucsd.edu/GEO ... _001.shtml
Lotniska na Bałkanach
#56Zeljava w mapsgooglach:
http://maps.google.com/maps?ll=44.84756 ... &t=k&hl=en
Prawda, że niepozorna ?
http://maps.google.com/maps?ll=44.84756 ... &t=k&hl=en
Prawda, że niepozorna ?
Lotniska na Bałkanach
#57Dawno nie zaglądałem na tą stronę i z pamięci „walnąłem”, że brakuje. Miałem wrażenie, że nie mogłem znaleźć dwóch DOL-i, ale sprawdziłem są wszystkie.
Pozdrawiam
Witek
Pozdrawiam
Witek
Obiekty wojskowe koło Moskwy
#58Witam,
No to może ja dorzucę swoje trzy grosze. Poniżej kilka linków do zdjęć pozycji startowych broniącej Moskwy dywizji obrony przeciwrakietowej. Bardzo ładnie widać wszystkie silosy dla rakiet i budynki zaplecza.
pozycja startowa Moskwa-Koroljew:
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
pozycja startowa Moskwa-Lytkarino:
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
pozycja startowa Moskwa-Wnukowo:
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
pozycja startowa Moskwa-Schodnia:
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
A tu możecie zobaczyć jak wygląda 14. samodzielny kompleks dowodzenia i namierzania „Szczełkowo-7”. Oczywiście jest on częścią dywizji obrony przeciwrakietowej
Moskwa-Szczełkowo-7 -14. OKIK
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
A tu coś mniejszego, bateria S-300 ze składu brygady w Dołgoprudnyj.
S-300_Ługowaja
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
Zmieńmy klimat na bardziej suchy i zobaczmy co tam słychać i płk Kadafiego. Na libijskiej pustyni w rejonie Trypolisu znajdziemy takie oto smaczki.
S-200 „Wega”
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
S-200 „Wega” (nieukończony ??)
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
S-75 „Wołchow”
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
Ta bateria jest ciekawa o tyle, że ustawiono ją w środku olbrzymiego kompleksu magazynów rozstawionych wśród gajów oliwnych czy tam innych.
I jeszcze kilka ciekawostek:
Tu-22 na skraju lotniska w Trypolisie
http://maps.google.com/maps?q=tripoli,+ ... &t=k&hl=en
Drugi koniec tego samego lotniska, widać szare MiG-25 i kamuflowane MiG-23
http://maps.google.com/maps?q=tripoli,+ ... &t=k&hl=en
Libijskie Ił-76, An-124 i inne transportowce na kolejnym lotnisku
http://maps.google.com/maps?q=tripoli,+ ... &t=k&hl=en
I ostatni raz Libia, tym razem bardzo ładna baza mysliwców nad morzem
http://maps.google.com/maps?q=tripoli,+ ... &t=k&hl=en
Miłego oglądania
Czarek P.
No to może ja dorzucę swoje trzy grosze. Poniżej kilka linków do zdjęć pozycji startowych broniącej Moskwy dywizji obrony przeciwrakietowej. Bardzo ładnie widać wszystkie silosy dla rakiet i budynki zaplecza.
pozycja startowa Moskwa-Koroljew:
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
pozycja startowa Moskwa-Lytkarino:
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
pozycja startowa Moskwa-Wnukowo:
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
pozycja startowa Moskwa-Schodnia:
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
A tu możecie zobaczyć jak wygląda 14. samodzielny kompleks dowodzenia i namierzania „Szczełkowo-7”. Oczywiście jest on częścią dywizji obrony przeciwrakietowej
Moskwa-Szczełkowo-7 -14. OKIK
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
A tu coś mniejszego, bateria S-300 ze składu brygady w Dołgoprudnyj.
S-300_Ługowaja
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
Zmieńmy klimat na bardziej suchy i zobaczmy co tam słychać i płk Kadafiego. Na libijskiej pustyni w rejonie Trypolisu znajdziemy takie oto smaczki.
S-200 „Wega”
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
S-200 „Wega” (nieukończony ??)
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
S-75 „Wołchow”
http://maps.google.com/maps?q=Moscow,+R ... &t=k&hl=en
Ta bateria jest ciekawa o tyle, że ustawiono ją w środku olbrzymiego kompleksu magazynów rozstawionych wśród gajów oliwnych czy tam innych.
I jeszcze kilka ciekawostek:
Tu-22 na skraju lotniska w Trypolisie
http://maps.google.com/maps?q=tripoli,+ ... &t=k&hl=en
Drugi koniec tego samego lotniska, widać szare MiG-25 i kamuflowane MiG-23
http://maps.google.com/maps?q=tripoli,+ ... &t=k&hl=en
Libijskie Ił-76, An-124 i inne transportowce na kolejnym lotnisku
http://maps.google.com/maps?q=tripoli,+ ... &t=k&hl=en
I ostatni raz Libia, tym razem bardzo ładna baza mysliwców nad morzem
http://maps.google.com/maps?q=tripoli,+ ... &t=k&hl=en
Miłego oglądania
Czarek P.
Kolejne zdjęcia
#59Odnośnie zapisywania tych zdjęć znowu odsyłam do Google Earth. Jest tam opcja Save Image. W przeciwnym wypadku wychodzi na to, że pozostaje Ci robienie Print Screen (zrzutu ekranu) i wklejanie potem do programu graficznego.
Obiekty wojskowe koło Moskwy
#60Cześć Adam,
Bardzo ładna foteczka tego dywizjonu S-300PMU w Ługowaja, mniam.
No ale co do Libii to masz jakieś stare informacje, dywizjonów S-200 jest tam troszeczkę więcej😉 Przykładowo dwa kolejne są w rejonie Bengazi pomiędzy miastem, a portem lotniczym.
Zobacz:
http://maps.google.com/maps?q=Benghazi, ... &t=k&hl=en
Czarek
Bardzo ładna foteczka tego dywizjonu S-300PMU w Ługowaja, mniam.
No ale co do Libii to masz jakieś stare informacje, dywizjonów S-200 jest tam troszeczkę więcej😉 Przykładowo dwa kolejne są w rejonie Bengazi pomiędzy miastem, a portem lotniczym.
Zobacz:
http://maps.google.com/maps?q=Benghazi, ... &t=k&hl=en
Czarek