Może się nieprezycyjnie wcześniej wyraziłem, ale zdjęcia oglądanie nie przez przeglądarkę a w programie Google Earth nie mają tych przypadłości - nie są robione pod kątem i nie mają znaków wodnych, dlatego polecam.
Adamie, podałbyś dokładne położenie: dywizjonu w Giliwicah, działającego dywizjonu koło Brna i wymienionych obiektów w Rosji.
Znalazłem lotnisko w Korei Północnej. Albo cywilne, albo dobrze się maskują.
Kolejne zdjęcia
#42Mam jeszcze chwilę to odpowiem szybko na wątpliwości Pawła.
Przy szukaniu lotnisk, DOLi czy obiektów poligonowych polecam mapy TPC. Wykonywane były na podstawie zdjęć satelitarnych podobnych do tych z digitalglobe, więc o pomyłce w lokalizacji nie może być mowy
Przykład
http://www.lib.utexas.edu/maps/middle_e ... g4b_89.jpg
Jeżeli ktoś się z tymi mapami nie spotkał (a czytając posty wnioskuję, że nie) to słowo wyjaśnienia. Mamy tu wszystkie lotniska (kreska w skali z kółkiem) i lądowiska (kółko) z opisem NATO (długość, elewacja, typ nawierzchni). Polska znajduje się na 4 akkuszach. Można je kupić nawet w GUGIK, za grosze (komplet ok 50 zł). Nie będziecie zaskoczeni przy szukaniu lotnisk i DOLi.
Chcecie oficjalnych map z lotniskami - kupcie nową serię wojskowych map topo 1:50k. Układ dróg kołowania, zabudowania, płot, czasem również hangary - wszystko dobrze widać.
Część lotnisk znalazła się również na mapach 1:10k, ze wszystkimi detalami. Po mojej interwencji GUGIK wycofał je z dystrybucji (zaistniały pewne w błędy w procedurze opracowywania map).
Co do Siemirowic i Pieniężnicy. Oczywiście układ DS, DK i CPPS o niczym nie świadczy, no poza tym, że lotniska budowano wg pewnych wytycznych (patrz wymiar DS). Tak naprawdę na dokładniejszych zdjęciach/planach widać wyraźnie, że oba lotniska bardzo się od siebie róźnią, szczególnie układem schronohangarów 9A/13, budowanych na pocz. lat 70.
Jeżeli szukacie ciekawych lotnisk to polecam Mirosławiec (nie ma takiego drugiego w Europie) oraz Piłę i Babie Doły(interesująca adaptacja). Na tych zdjęciach wrażenie może zrobić także Powidz, ale bardziej dociekliwi znajdą pozostałe lotniska budowane pod Tu-22 na wypadek wojny, a wg tego samego schematu zbudowano po jednym lotnisku w NRD, CSRS, Węgrzech i Polsce.
Przy szukaniu lotnisk, DOLi czy obiektów poligonowych polecam mapy TPC. Wykonywane były na podstawie zdjęć satelitarnych podobnych do tych z digitalglobe, więc o pomyłce w lokalizacji nie może być mowy
Przykład
http://www.lib.utexas.edu/maps/middle_e ... g4b_89.jpg
Jeżeli ktoś się z tymi mapami nie spotkał (a czytając posty wnioskuję, że nie) to słowo wyjaśnienia. Mamy tu wszystkie lotniska (kreska w skali z kółkiem) i lądowiska (kółko) z opisem NATO (długość, elewacja, typ nawierzchni). Polska znajduje się na 4 akkuszach. Można je kupić nawet w GUGIK, za grosze (komplet ok 50 zł). Nie będziecie zaskoczeni przy szukaniu lotnisk i DOLi.
Chcecie oficjalnych map z lotniskami - kupcie nową serię wojskowych map topo 1:50k. Układ dróg kołowania, zabudowania, płot, czasem również hangary - wszystko dobrze widać.
Część lotnisk znalazła się również na mapach 1:10k, ze wszystkimi detalami. Po mojej interwencji GUGIK wycofał je z dystrybucji (zaistniały pewne w błędy w procedurze opracowywania map).
Co do Siemirowic i Pieniężnicy. Oczywiście układ DS, DK i CPPS o niczym nie świadczy, no poza tym, że lotniska budowano wg pewnych wytycznych (patrz wymiar DS). Tak naprawdę na dokładniejszych zdjęciach/planach widać wyraźnie, że oba lotniska bardzo się od siebie róźnią, szczególnie układem schronohangarów 9A/13, budowanych na pocz. lat 70.
Jeżeli szukacie ciekawych lotnisk to polecam Mirosławiec (nie ma takiego drugiego w Europie) oraz Piłę i Babie Doły(interesująca adaptacja). Na tych zdjęciach wrażenie może zrobić także Powidz, ale bardziej dociekliwi znajdą pozostałe lotniska budowane pod Tu-22 na wypadek wojny, a wg tego samego schematu zbudowano po jednym lotnisku w NRD, CSRS, Węgrzech i Polsce.
Kolejne zdjęcia
#43W Korei Północnej znajdziecie perełkę - lotnisko dawnego pułku myśliwskiego działające w tej chwili jako filia szkoły lotniczej. Ze względów oszczędnościowych latają na tłokówkach😀
Grzegorzu. Musiałbym teraz jeszcze raz je odszukać, bo dokumentów nie mam przy sobie. Będę pamiętać.
Grzegorzu. Musiałbym teraz jeszcze raz je odszukać, bo dokumentów nie mam przy sobie. Będę pamiętać.
Kolejne zdjęcia
#44Adamie!
Dzieki za poskromienie moich niewczesnych domyslow,
dzieki tez za pare interesujacych tropow, ktore takiemu laikowi jak ja pozwalaja znalezc kolejna porcje radosci przy ogladaniu map.
Co do Miroslawca, jego niezwyklosc - jak domniemuje - polega na owej czapie zakrywajacej od gory poczatek drogi startowej? Czyzby wygladalo to jak samoloty startujace wprost z hangaru?
Natomiast niewiele potrafie moim niewprawnym okiem wypatrzyc oryginalnych rzeczy w Pile i w Gdyni (poza tym nieszczesnym polozeniem pilskiego lotniska niemal w centrum miasta).
Zaciekawilo mnie to, co napisales interpretujac zdjecie doskonale mi znanego DOL-u koronowskiego. Mogloby to wskazywac, ze nadal pelni on jakas wazna role w planach obrony. Tymczasem z mego punktu widzenia jest on powszechnie znany, maksymalnie obfotografowany itp. Pokazowki Obrony Cywilnej z udzialem oficjeli odbywaja sie tam niemal regularnie, latem ''pas'' jest mekka scigajacych sie motocyklistow, a w sezonie wypoczynkowym przejezdzaja nim dziesiatki tysiecy bydgoskich wczasowiczow do osrodkow w Pieczyskach. Na moj prosty rozum jako przynajmniej pol-tajne zapasy drogowe dla Sil Powietrznych nadaja sie bardziej DOL-e w mniej uczeszczanych miejscach....
Zmieniajac - niestety - nieco temat: przypomne, ze prosilem o pomoc w interpretacji:
http://maps.google.com/maps?q=Bydgoszcz ... &t=k&hl=en
czy to cos na terenie zlikwidowanego poligonu pod Bydgoszcza to slad jakiejs instalacji przeciwlotniczej? a moze radiolokacyjnej? a moze nic z tych rzeczy?
Czy ktos moze pomoc w odgadnieciu?
Dzieki za poskromienie moich niewczesnych domyslow,
dzieki tez za pare interesujacych tropow, ktore takiemu laikowi jak ja pozwalaja znalezc kolejna porcje radosci przy ogladaniu map.
Co do Miroslawca, jego niezwyklosc - jak domniemuje - polega na owej czapie zakrywajacej od gory poczatek drogi startowej? Czyzby wygladalo to jak samoloty startujace wprost z hangaru?
Natomiast niewiele potrafie moim niewprawnym okiem wypatrzyc oryginalnych rzeczy w Pile i w Gdyni (poza tym nieszczesnym polozeniem pilskiego lotniska niemal w centrum miasta).
Zaciekawilo mnie to, co napisales interpretujac zdjecie doskonale mi znanego DOL-u koronowskiego. Mogloby to wskazywac, ze nadal pelni on jakas wazna role w planach obrony. Tymczasem z mego punktu widzenia jest on powszechnie znany, maksymalnie obfotografowany itp. Pokazowki Obrony Cywilnej z udzialem oficjeli odbywaja sie tam niemal regularnie, latem ''pas'' jest mekka scigajacych sie motocyklistow, a w sezonie wypoczynkowym przejezdzaja nim dziesiatki tysiecy bydgoskich wczasowiczow do osrodkow w Pieczyskach. Na moj prosty rozum jako przynajmniej pol-tajne zapasy drogowe dla Sil Powietrznych nadaja sie bardziej DOL-e w mniej uczeszczanych miejscach....
Zmieniajac - niestety - nieco temat: przypomne, ze prosilem o pomoc w interpretacji:
http://maps.google.com/maps?q=Bydgoszcz ... &t=k&hl=en
czy to cos na terenie zlikwidowanego poligonu pod Bydgoszcza to slad jakiejs instalacji przeciwlotniczej? a moze radiolokacyjnej? a moze nic z tych rzeczy?
Czy ktos moze pomoc w odgadnieciu?
Kolejne zdjęcia
#45Witam
znalazłem mój ulubiony DOL Łobodno, ale niestety nie wszystkie tereny dają się powiekszać i wówczas jest problem z identyfikacją. Czy jest na to jakiś sposób ?
pozdrowienia
AR
znalazłem mój ulubiony DOL Łobodno, ale niestety nie wszystkie tereny dają się powiekszać i wówczas jest problem z identyfikacją. Czy jest na to jakiś sposób ?
pozdrowienia
AR
Kolejne zdjęcia
#46Witam
Ja długo szukałem dywizjonu z Gliwic i nie moge go znaleźć. Stanowiska są chyba w Przechlebiu ale jakoś nie poznaję ich.
Ja długo szukałem dywizjonu z Gliwic i nie moge go znaleźć. Stanowiska są chyba w Przechlebiu ale jakoś nie poznaję ich.
Kolejne zdjęcia
#47Z tego co wiem to tak duże lotniska to były:
w NRD - Neuruppin (konkretnie kilkanaście km na południe)
w Polsce - Powidz
ale w CSRS i na Węgrzech nie wiem które to były
w NRD - Neuruppin (konkretnie kilkanaście km na południe)
w Polsce - Powidz
ale w CSRS i na Węgrzech nie wiem które to były
Kolejne zdjęcia
#48Pawle,
Dysponując materiałem porównawczym można dojść do wniosku, że lotniska wojskowe budowano wg kilku schematów, zależnie od czasu powstania projektu, lokalizacji makrogeograficznej i zakładanych funkcji. Nas obowiązywał model środkowoeuropejski nizinny, który obowiązywał w następujących państwach: NRD, Polska, CSRS, Węgry, Bułgaria i Rumunia. Istniał jeszcze elitarny model górski, stosowany w Jugosławii i Korei Północnej (rozwinięcie modelu Chińskiego), model pustynny 1 (Libia, Algieria, częściowo Egipt) oraz model pustynny 2 (głównie Syria i Irak - mój ulubiony) i oczywiście macierzysty model ZSRR.
Nasz model charakteryzował się m.in. następującymi cechami
- szerokość DS: 60m (80m dla lotnisk pułków lotnictwa strategicznego)
- oddalenie DK od DS 300-500 m
- jeden CPPS, względnie 2 lustrzane PPSy
- garnizon w bezpośredniej bliskości lotniska
- jeden park podziemnych zbiorników na naftę.
długość DS to 2200, 2500 lub 3000 m, w zależności od projektowanej funkcji.
te lotniska które miały przyjąć bombowce mają DS 3500/80 co czyni je łatwymi do identyfikacji.
Mówimy o lotniskach budowanych od podstaw. Schronohangary dobudowywano w Europie na początku lat 70., i tu lotniska zaczeły nabierać indywidualnego charakteru, jako że schrony rozmieszczano indywidualnie, z uwzględnieniem specyfiki terenu.
W Europie takich lotnisk jest koło 100, więc gdyby nie adaptacje, byłoby nudno. A adaptacje to rozbudowa istniejących baz, pozostałych najczęściej w spadku po 2 Wojnie Światowej.
W tym kontekście interesujące są bazy w Pile i Babich Dołach. Są to jedyne dwa lotniska wojskowe w Polsce, gdzie drogi startowe krzyżyją się ze sobą (i w obydwu przypadkach "czarny pas" stracił na funkcjonalności). Pamiętajmy również, że lotnisko w Babich Dołach modernizowano dwukrotnie, raz w ramach adaptacji w 1950-1952, a raz na początku 70., kiedy to oprócz 36 schronohangarów zbudowano także nowy układ DK wraz z CPPS.
Podobną historię ma lotnisko w Pile, modernizowane zaraz przed przyjęciem pierwszych Su-22. Lotnisko ma unikalną sieć DK, CPPS na planie starej drogi startowej i największą ilość schronohangarów. I, jak to często bywa, nie lotnisko zbliżyło się do miasta, a miasto do lotnisko, przez co straciliśmy jedną z lepiej wyposażonych baz w północnej Polsce.
Lotnisko w Mirosławcu ma ciekawą historię, a zarazem niespotykany układ przestrzenny, częściowo wymuszony przez niekorzystne warunki gruntowe. Jest to też jedyne w Polsce lotnisko wojskowe, w którym park samochodowy garażuje się w schronohangarach. Przebudowa i rozbudowa północnej części lotniska do czasu aktualnych prac na Krzesinach była ostatnią dużą inwestycją inżynieryjną w wojskową bazę lotniskową (domyślam się, że mówiąc "czapa" masz na myśli nowy PPS wraz z hangarami)
Chciałbym też obalić mit DOLi. Rola odcinków budowanych w latach 60. jest już, jeżeli nie historyczna, to co najwyżej szkoleniowa. Plany operacyjne są oczywiście tajne, ale nikt, również w wojsku, nie ma wątpliwości, że wykorzystanie powszechnie znanych odcinków lotniskowych może mieć znaczenie jedynie przy globalnej wojnie i zmniejszeniu strat po pierwszym nalocie przez dywersyfikację sił lotniczych. Jest rzeczą mało prawdopodobną, żeby aktualizację planów operacyjnych wykonywano w oparciu o tak wydumany scenariusz.
Odnośnie linka - moim zdaniem tam nic nie było. Takich miejsc znajdziecie pełno na wysokości Tomaszowa Mazowieckiego, Bełchatowa, Łodzi, również w sąsiedztwie obiektów wojskowych. Nie chwytają się mnie spiskowe teorie, ale oczywiście mogę się mylić.
Krzysztofie,
specjalnie dla Ciebie (a mówiłem że rozpoznawanie dywizjonów S-125 to już nie jest prosta sprawa?;-))
http://maps.google.com/maps?ll=50.37450 ... &t=k&hl=en
i jeszcze link do bliźniaka powidzkiego lotniska w NRD:
http://maps.google.com/maps?ll=53.02207 ... &t=k&hl=en
o ile mnie pamięć nie zawodzi, określane przez ruskich jako Templin Bolszoj
pozdrawiam
Dysponując materiałem porównawczym można dojść do wniosku, że lotniska wojskowe budowano wg kilku schematów, zależnie od czasu powstania projektu, lokalizacji makrogeograficznej i zakładanych funkcji. Nas obowiązywał model środkowoeuropejski nizinny, który obowiązywał w następujących państwach: NRD, Polska, CSRS, Węgry, Bułgaria i Rumunia. Istniał jeszcze elitarny model górski, stosowany w Jugosławii i Korei Północnej (rozwinięcie modelu Chińskiego), model pustynny 1 (Libia, Algieria, częściowo Egipt) oraz model pustynny 2 (głównie Syria i Irak - mój ulubiony) i oczywiście macierzysty model ZSRR.
Nasz model charakteryzował się m.in. następującymi cechami
- szerokość DS: 60m (80m dla lotnisk pułków lotnictwa strategicznego)
- oddalenie DK od DS 300-500 m
- jeden CPPS, względnie 2 lustrzane PPSy
- garnizon w bezpośredniej bliskości lotniska
- jeden park podziemnych zbiorników na naftę.
długość DS to 2200, 2500 lub 3000 m, w zależności od projektowanej funkcji.
te lotniska które miały przyjąć bombowce mają DS 3500/80 co czyni je łatwymi do identyfikacji.
Mówimy o lotniskach budowanych od podstaw. Schronohangary dobudowywano w Europie na początku lat 70., i tu lotniska zaczeły nabierać indywidualnego charakteru, jako że schrony rozmieszczano indywidualnie, z uwzględnieniem specyfiki terenu.
W Europie takich lotnisk jest koło 100, więc gdyby nie adaptacje, byłoby nudno. A adaptacje to rozbudowa istniejących baz, pozostałych najczęściej w spadku po 2 Wojnie Światowej.
W tym kontekście interesujące są bazy w Pile i Babich Dołach. Są to jedyne dwa lotniska wojskowe w Polsce, gdzie drogi startowe krzyżyją się ze sobą (i w obydwu przypadkach "czarny pas" stracił na funkcjonalności). Pamiętajmy również, że lotnisko w Babich Dołach modernizowano dwukrotnie, raz w ramach adaptacji w 1950-1952, a raz na początku 70., kiedy to oprócz 36 schronohangarów zbudowano także nowy układ DK wraz z CPPS.
Podobną historię ma lotnisko w Pile, modernizowane zaraz przed przyjęciem pierwszych Su-22. Lotnisko ma unikalną sieć DK, CPPS na planie starej drogi startowej i największą ilość schronohangarów. I, jak to często bywa, nie lotnisko zbliżyło się do miasta, a miasto do lotnisko, przez co straciliśmy jedną z lepiej wyposażonych baz w północnej Polsce.
Lotnisko w Mirosławcu ma ciekawą historię, a zarazem niespotykany układ przestrzenny, częściowo wymuszony przez niekorzystne warunki gruntowe. Jest to też jedyne w Polsce lotnisko wojskowe, w którym park samochodowy garażuje się w schronohangarach. Przebudowa i rozbudowa północnej części lotniska do czasu aktualnych prac na Krzesinach była ostatnią dużą inwestycją inżynieryjną w wojskową bazę lotniskową (domyślam się, że mówiąc "czapa" masz na myśli nowy PPS wraz z hangarami)
Chciałbym też obalić mit DOLi. Rola odcinków budowanych w latach 60. jest już, jeżeli nie historyczna, to co najwyżej szkoleniowa. Plany operacyjne są oczywiście tajne, ale nikt, również w wojsku, nie ma wątpliwości, że wykorzystanie powszechnie znanych odcinków lotniskowych może mieć znaczenie jedynie przy globalnej wojnie i zmniejszeniu strat po pierwszym nalocie przez dywersyfikację sił lotniczych. Jest rzeczą mało prawdopodobną, żeby aktualizację planów operacyjnych wykonywano w oparciu o tak wydumany scenariusz.
Odnośnie linka - moim zdaniem tam nic nie było. Takich miejsc znajdziecie pełno na wysokości Tomaszowa Mazowieckiego, Bełchatowa, Łodzi, również w sąsiedztwie obiektów wojskowych. Nie chwytają się mnie spiskowe teorie, ale oczywiście mogę się mylić.
Krzysztofie,
specjalnie dla Ciebie (a mówiłem że rozpoznawanie dywizjonów S-125 to już nie jest prosta sprawa?;-))
http://maps.google.com/maps?ll=50.37450 ... &t=k&hl=en
i jeszcze link do bliźniaka powidzkiego lotniska w NRD:
http://maps.google.com/maps?ll=53.02207 ... &t=k&hl=en
o ile mnie pamięć nie zawodzi, określane przez ruskich jako Templin Bolszoj
pozdrawiam
Kolejne zdjęcia
#49Uważni czytelnicy z pewnością zaraz mnie poprawią, więc postaram się ich uprzedzić😀
Krzesiny również mają drogi startowe krzyżujące się ze sobą.
To krzyżowanie dotyczy to głównie dawnych lotnisk Luftwaffe, również dość charakterystycznych (asfaltowa DS, 4-5 hangarów mieszczących podczas wojny cały park lotniczy, zwykle rozmieszczonych na planie łuku, kiedy w założeniu lotnisko miało mieć nawierzchnię gruntową).
Dużą część tych lotnisk przejęli rosjanie (Chojna, Szprotawa, Żagań, Brzeg, Kołobrzeg). Zostały one później rozbudowane wg wzorów radzieckich. Dlatego te nieliczne adaptowane przez WL i WOPK stanowią sympatyczną odmianę.
Krzesiny również mają drogi startowe krzyżujące się ze sobą.
To krzyżowanie dotyczy to głównie dawnych lotnisk Luftwaffe, również dość charakterystycznych (asfaltowa DS, 4-5 hangarów mieszczących podczas wojny cały park lotniczy, zwykle rozmieszczonych na planie łuku, kiedy w założeniu lotnisko miało mieć nawierzchnię gruntową).
Dużą część tych lotnisk przejęli rosjanie (Chojna, Szprotawa, Żagań, Brzeg, Kołobrzeg). Zostały one później rozbudowane wg wzorów radzieckich. Dlatego te nieliczne adaptowane przez WL i WOPK stanowią sympatyczną odmianę.
Kolejne zdjęcia
#50A w jaki sposób mozna te zdjęcia zapisac na dysku - w normalny sposób (tj zapisz jako) nie da się ich odtworzyć.
pozdrowienia
AR
pozdrowienia
AR