Wojskowe nadwozia specjalizowane

Wojskowe nadwozia specjalizowane

#1
Cześć.
Przeglądając różne popularne opracowania oraz strony tematyczne dotyczące krajowych nadwozi specjalizowanych, często spotykam błędne informacje dotyczące nadwozi oznaczonych kryptonimem „SARNA” i „SARNA-II”. Niektórzy przekonują, że „SARNA” to zmodernizowana wersja nadwozia typu 117AUM, jeszcze inni piszą, że to nadwozie specjalne typu 786.
Dla wyjaśnienia tych kwestii zamieszczam artykuł z Wojskowego Przeglądu Technicznego opisujący nadwozie „SARNA” (WPT 5/1977).
Nadwozie to wyprodukowano w krótkiej serii próbnej w Jelczańskich Zakładach Samochodowych. Niestety okazało się, że przyjęte rozwiązania techniczne nie sprawdziły się w trakcie eksploatacji, zwłaszcza elementy wykonane z żywic epoksydowych (dach) oraz uszczelnienia wykonane ze specjalnych past uszczelniających. Z powyższych powodów rozpoczęto prace nad zmodernizowanym nadwoziem, które oznaczono kryptonimem „SARNA-II”.
Po uruchomieniu produkcji samochodów Star-266 podjęto decyzję o doraźnym dostosowaniu nadwozia typu 117AUM do montażu na podwoziu samochodu Star-266. Nowe nadwozie bazowe otrzymało oznaczenie N-541.
Podstawowe różnice nadwozia N-541 w stosunku do N-117AUM to:
 mocowanie drąga holowniczego,
 składany tylny stopień,
 mocowanie koła zapasowego,
 mocowanie skrzynek na kanistry,
 mocowanie skrzynki podnośnika i linki uziemiającej,
 mocowanie skrzynki na akumulatory,
 węzły mocowania nadwozia do podwozia - wymuszone innym rodzajem podwozia.
Nadwozia N-541 były wykorzystywane do budowy wielu specjalistycznych wozów i posiadały wiele wersji wykończenia wnętrza oraz wykonania instalacji elektrycznej. Przykładowo warsztat B-1/Sam (typ 681) posiadał zabudowę i instalację elektryczną wykonaną w wersji 681, a warsztat B-2/Sam (typ 691) zabudowę i instalację w wersji 691. Odpowiednia informacja dotycząca wersji zabudowy i instalacji elektrycznej znajdowała się na tabliczce znamionowej nadwozia oraz w dokumentacji samochodu.
Podobnie było z innymi nadwoziami bazowymi, przykładowo:
 autobus sztabowy AS-2 (typ 566M) – nadwozie bazowe N-117AUM wersja 556M,
 warsztat B/Sam na podwoziu ZiS-150 – nadwozie bazowe N-103 wersja 220,
 warsztat B-1/Sam na podwoziu Star-660 (typ 571) – nadwozie bazowe N-117AUM wersja 571,
 warsztat B-2/Sam na podwoziu Star-660 (typ 572) – nadwozie bazowe N-117AUM wersja 572.
Dla samochodów Star-660 produkowano również specjalistyczne wersje nadwozi przeznaczone do zabudowy aparatowni łączności, na przykład nadwozie N-735 przeznaczone do zabudowy aparatowni ADK-11. Później ta sama aparatownia ADK-11 na podwoziu samochody Star-266 była zabudowana na nadwoziu N-759.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 16 lut 2025, 20:35 przez Witold, łącznie zmieniany 1 raz.

Wojskowe nadwozia specjalizowane

#4
Wspomniany wyżej artykuł z Wojskowego Przeglądu Technicznego.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Wojskowe nadwozia specjalizowane

#6
I jeszcze jeden artykuł z Wojskowego Przeglądu Technicznego nr 3/1981 dotyczący nadwozia o kryptonimie "SARNA-II". To nadwozie zapewne też miało cyfrowe oznaczenie typu, ale nigdzie go nie znalazłem, zawsze się mówi i pisze SARNA-II.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.