Zdjęcia satelitarne ciekawych miejsc

Lotniska w ZSRR

#161
Witam, Marku

Dziękuję za podanie składu 246 IAD.
Mp. 708 wtap mam odnotowane w Taganrogu, w składzie 7 WTD.
Pozostałe transportowe częściowo już rozpracowałem – w m. Klin – 978 wtap, następnie w 1994 r. przebazowany do m. Sieszcza. W Uljanowsku od 1994 r. – do rozformowania w 1998 r. – bazował 235 wtap – przeniesiony w 1994 r. do Uljanowska z m. Sieszcza.
Nieznany mi jest numer wtap w m. Kirowakan, mający na wyposażeniu Ił-76 oraz An-22, wg moich danych był on jednostką centralnego podporządkowania.
Co do 216 iap – figuruje u mnie w dwóch miejscowościach: 10 Uczastok oraz Ugłowoje; nie wiem w jakich okresach bazował na tych lotniskach. Obok 404 iap był on w składzie 20 IAD, lecz nie znam dokładnych lat bazowania.
511 Jasski orap – rzeczywiście nie mam przy nim informacji o tym, że był on gwardyjski, przepisałem mechanicznie z postu Radka – nie wiem, czy informacja pewna?
41 iap – mam odnotowane mp. Orłowka, alternatywna nazwa – Wiernoje. Nietypowym rozśrodkowaniem ja bym się nie sugerował.
Też zastanawia mnie, jaki pułk stacjonował w m. Jugorsk, natomiast o jednostce w Niżnym Tagile nic nie słyszałem.
Ze składu 40 IAD – nie posiadam informacji o miejscu bazowania 528 iap – poza tym, że na Sachalinie. Ponadto poszukuję jeszcze mp. 342 oapreb ze składu Floty Bałtyckiej oraz 341 omrae z Floty Oceanu Spokojnego.

Pozdrawiam

Bogusław
Pozdrawiam, Bogusław

Lotniska w ZSRR

#162
Bogusławie,

Co do 708 wtap, to według moich informacji właśnie ten pułk został wyprowadzony do Taganrogu z Azerbejdżanu, gdzie był jednostką samodzielną.
Za czasów ZSRR w skład 7 WTAD wchodziły:
- 25 gw. wtap - Melitopol
- 175 wtap - Melitopol (rozf. 1994)
- 369 wtap - Dżankoj
Oba pułki transp. w Melitopolu od końca lat 50 do lat 90. An-12, Ił-76. Potem w Ukr. WWS.

216 iap był w latach 90. na lotnisku 10-j Uczastok. Rozformowany w 1998 r.
528 iap wymieniany jest w m. Smirnych.

W przywoływanym tutaj opracowaniu "Sowietskaja Armia... 1946-1991"
autorzy podają następujące mp. jednostek lotnictwa morskiego (nie potrafię się do tego odnieść):
341 orae: Kniewiczi
342 oapreb: Riga-Skulte

Pozdrawiam
Marek

Lotniska w ZSRR

#163
Witam kolegów

Marku,
Obie wymienione przez Ciebie jednostki na Uralu wchodziły w skład 20 korpusu PWO z Permu.
Oba wywodzą się ze sformowanej w lipcu 1952 r. 87 IAD (763, 764 i 765 iap). W kwietniu 1960 r. po sformowaniu 4 OA PWO pułki dywizji trafiły w podporządkowanie wspomnianego 20 korpusu PWO.

763 iap PWO - Komsomolskij. Jak napisałeś w latach 60. otrzymał Jaki-28P i latał na nich do 1983 r. kiedy otrzymał MiGi-31. Rozformowano go w 1998 r.
765 iap PWO - Niżnij Tagił. Do przezbrojenia w 1980 r. na MiG-23P dysponował samolotami Su-9. Rozformowany w 1994 r.

41 iap stacjonował od 1983 w Sowietskoj Gawani, gdzie zamienił stacjonujący tam wcześniej 308 iap PWO. Tak więc w interesującym nas okresie istnienia 40 IAD jak najbardziej znajdował się w pobliżu innych jednostek dywizji. Kiedy dokładnie został przebazowany do Orłowki nie wiem. Najwyraźniej miało to związek z rozwiązywaniem dywizji i przemieszczaniem jednostek po odtworzeniu 11 OA PWO.

Mogę jeszcze dodać, że także ja mam zlokalizowany 528 iap PWO na lotnisku Smirnych na Sachalinie. Jednak nie wiem czy traktowac to jako potwierdzenie, bo być może opieramy się na tym samym źródle.

Pozdrawiam
Przemek

Lotniska w ZSRR

#164
Dziękuję Kolegom za uzupełnienia

Marku, czy Twoim zdaniem – m. Kniewiczi – mp. 341 orae (omrae?) występowało pod inną nazwą? Miejscowość odnalazłem, lecz bez powiązania z jednostką lotniczą.

Przemysławie, ja mam odnotowane mp. 763 iap – Dombarowskij, czy to alternatywna nazwa m. Komsomolskij, której nie odnalazłem w bazie lotnisk wskazanej przez Jacka Barylaka?
Kiedy został rozformowany 764 iap w m. Bolszoje Sawino?

Szkoda, że nie zawsze możemy podać źródło pochodzenia informacji, na podstawie którego można by ewentualnie próbować weryfikować i korygować dane, które często mamy rozproszone – a może w połączeniu można sporządzić zestawienie w pełni kompetentne, odbiegające poziomem od tych na stronie Brinkster, czy z Uniwersytetu Tomskiego, którego pracownicy często bezkrytycznie recypowali dane z Brinkstera – choć należy też zauważyć informacje zupełnie nowe; inna sprawa – to wiarygodność tych informacji. Okazuje się, że często Koledzy z Forum potrafią udzielić informacji bardziej kompetentnej niż zawodowi historycy rosyjscy, czy zachodni analitycy.

Niedawno znalazłem informację o opracowaniu pt. Военная авиация Отечества. Организация, вооружение, дислокация (1991/2000 г.г.), autor: А.Г. Ленский. Próbowałem sprowadzić za pośrednictwem Pelty, lecz bez rezultatu – a w sieci tego nie odnalazłem, może tam będą jakieś odkrywcze informacje?

Czy Koledzy posiadają informacje, jakim związkiem operacyjnym lotnictwa dowodził w latach 1956-58 gen. N. Kamanin? Brakuje mi tych danych, nie znalazłem ich w dostępnych biogramach, nie potrafię też logicznie tego dopasować.

Wprowadziłem korektę odnośnie okresu dowodzenia AL przez gen. N. Kamanina, przepraszam za pomyłkę.

Pozdrawiam

Bogusław

Pozdrawiam, Bogusław

Lotniska w ZSRR

#165
Witaj, Bogusławie

764 iap w Bolszoje Sawino nie został rozformowany (a przynajmniej był jeszcze w zeszłym roku) i pozostaje ostatnim pułkiem myśliwskim w składzie 5 Armii PWO i WWS. Od 1993 r. posiada MiGi-31.
Na lotnisku Dombarowskij stacjonował nie 763 iap PWO (jak to jest na stronie Brinkster), a 412 iap PWO, od 1976 r. latający na MiGach-23 (wersji M, potem P). Rozformowany został w 1993 r.

Co do źródeł informacji to wydaje mi się drobną przesadą twierdzenie, że dysponujemy tu bardziej kompetentną i większą wiedzą niż rosyjscy historycy. W końcu to z rosyjskich publikacji pochodzi znakomita większość wszystkich naszych materiałów, uzupełnianych oczywiście dzięki bezpośrednim kontaktom z byłymi radzieckimi/rosyjskimi wojskowymi.
Książka A. G. Lenskiego i M. M. Cybina jest mi naturalnie znana i zaczerpnąłem z niej wiele informacji. Także w niej nie uniknięto błędów, co na pewno wynika z faktu, że powstawała ona w dużej mierze z kompilacji rozproszonych źródeł (książek, czasopism).
Wrócę jeszcze przy okazji do kwestii znanej strony Brinkster. Właśnie jej zawartość dotyczą lotnictwa w znakomitej większości pochodzi z omawianych przez nas książek czyli "Wojennaja Awiacija..." i "Sowietskaja Armia...", a nie odwrotnie. Tak więc skoro znasz stronę Brinkster to ksiązka Lenskiego i Cybina nie wniesie nowych rewolucyjnych treści.

Pozdrawiam
Przemek

Lotniska w ZSRR

#166
Przemysławie

Dziękuję za dodatkowe informacje o pułkach PWO.
Potwierdziłeś moją tezę - może przesadzoną, że informacje zawarte w rosyjskich opracowaniach są niespójne, prace nad historią jednostek – nieskoordynowane, dane często nawzajem się wykluczają; odnoszę wrażenie, iż rosyjscy historycy wojskowości czasem licytują się – który wie lepiej.
Już otrzymałem na mail informację – gen. Kamanin w latach 1956-1958 dowodził 73 Armią Lotniczą w Ałma-Acie.

Pozdrawiam

Bogusław

Pozdrawiam, Bogusław

Lotniska w ZSRR

#167
Witam Kolegów

Przemysławie,
Wielkie dzięki za informacje.
Jeśli chodzi o m. Smirnych jako mp. 528 iap, to nie dysponuję żadnym pewnym źródłem informacji. Znam tylko wypowiedzi na avia.ru.

Bogusławie,
Lotnisko Kniewiczi czasem nazywane jest Artiom (Artem). Służy m.in. jako cywilny port lotniczy Władywostku (znajduje się trzydzieści kilka km NE od tego miasta). Na wspominanej tutaj stronie anglojęzycznej z lotniskami występuje jako Vladivostok/Knevichi. Lotnisko Komsomolskij figuruje tam jako Yugorsk.

Pozdrawiam
Marek

Zdjęcia satelitarne ciekawych miejsc

#168
Dzis odkryłem, że Google Earth rozszerzyło rozdzielczość dla północnej części byłego NRD. Dzieki temu można sobie obejrzeć Świnoujście !
pozdrowienia dla Kolegów
Andrzej Pawlak

Zdjęcia satelitarne ciekawych miejsc

#169
a czy ktorys z kolegow moglby mi dac namiary na koszary "grom-u" ?
Na googlach doskonale widac Penemuende i okolice kKrakowa- poszerzono Warszawe i Slask

Zdjęcia satelitarne ciekawych miejsc

#170
Wszystkich zainteresowanych obiektami wojskowymi UW informuję o pojawieniu się na Google Earth zdjęć:
- w Polsce: lotniska Wrocław-Strachowice, Mierzęcice, Inowrocław (Latkowo), Gdynia (Babie Doły), DOL Rumia, Czaplinek (Broczyno), Nadarzyce + poligon, DOL Machliny, Lędziechowo (część północna), Nowe Miasto n. Pilicą (część wschodnia), OT 272 krt Chwiram + koszary, OT 19 brt Marszewo (teraz już całość), OT 322 krt Kotla + koszary, OT 350 krt Pietrzykowice + koszary, OT 330 krt Radzionków (koszar nie widać), OT 140 krt Radiowo (część zachodnia), OT 210 krt Władysławowo, RCN PłSD 21 brt Rozewie, OT 213 krt Łeba + koszary
- na Ukrainie: lotniska L’wow (południowa część), Iwano-Frankowsk, Mukaczewo, Użgorod, Czortkow, Łuck (Siewiernyj), Oziornoje, Żytomir, Biełaja-Cerkow’, Gostomiel’, Kijew, Kijew (Żulany), Czernigow (Szestowica) (część wschodnia), Wielikaja-Krucza (część zachodnia), Kriwoj-Rog, Char’kow (Osnowa), Char’kow (Sokol’niki), Donieck, Żdanow, Bierdiansk, Zaporożje (Mokraja), Wozniesiensk (Martinowskaja), Odiessa, Oczakow, Nikołajew, Donuzław, Saki (Nowofiodorowka), Oktiabr’skoje (część zachodnia), Gwardiejskoje, Simfieropol’ (Aerofłotskij), Kacza, Biel’biek, Siewastopol’ (Chiersonies)
- na Białorusi: lotniska Briest, Grodno, Baranowiczi, Postawy, Postawy (wiertodrom), Minsk (Maczuliszczi), Minsk-1, Minsk (Lipki),
- w Rosji: lotniska Kosa, Czkałowsk, Donskoje, NN (Obwód Kaliningradzki), Chrabrowo (część zachodnia), Czerniachowsk, Leningrad (Pułkowo), Lewaszowo, Kasimowo (Agałatowo), Kluczewoje (Pribyłowo), Biełgorod, Ostafjewo, Moskwa (Tuszyno), Moskwa (Szeriemietjewo), Wierchnieje Miaczkowo, Moskwa (Bykowo) (część zachodnia), Szczołkowo-10 (Czkałowskij) (część zachodnia), Siewieromorsk-1, Siewieromorsk-2 (Safonowo),
- na Litwie: lotniska Szaulaj, Pałanga, Wil’nius, S Dariaus, Kiedajniaj,
- na Łotwie: lotniska Lepaja, Riga (Skułtie), Riga (Rumbuła), Daugawpiłs (Łocaki),
- w Estonii: lotnisko Tallin
- w Mołdawii: lotniska Tiraspol’, Kiszyniew, Bielcy (Ladowieny).

Dodatkowo cała NRD...

Pozdrawiam Kolegów,
Radek
cron