Battlefield 3 i inne symulatory pola walki

Tutaj możesz dzielić się linkami i recenzjami, a także napisać coś o swoim serwisie lub jakimkolwiek innym miejscu w Internecie, które współtworzysz

Battlefield 3 i inne symulatory pola walki

Postautor: Grzegorz Prasał » 14 lis 2011, 13:42

Proponuję temat z trochę innej dziedziny, która część z nas na pewno interesuje, choć nie zawsze w ujawniony sposób :) Chodzi o to, żebyśmy zamieszczali tutaj nasze recenzje gier związanych z wojskowością i dzielili się własnymi wrażeniami.

Proponuję ten temat dlatego, że rok 2010 można umownie nazwać przełomowym w rozwoju grafiki komputerowej - tej dostępnej w zakupionych grach i wyświetlanych na dostępnym na rynku sprzęcie. Złożyło się na to pojawienie pierwszych produkcji wykorzystujących technologię motion capture (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/pl/wiki/Motion_capture) oraz charakteryzujących się grafiką, która radzi sobie z wyświetlaniem okrągłych kształtów, co wcześniej stanowiło duże wyzwanie (np. wszelkie formy okrągłe w istocie były widoczne dla ludzkiego oka w postaci kanciastych wielokątów). Jesteśmy więc teraz świadkami pojawiania się coraz więcej dobrych jakościowo produkcji związanych z historyczną i współczesną wojskowością, opinie co do których warto, żebyśmy tutaj przedstawiali.

Kolejny istotny powód, dla którego uważam, że rok 2010 jest przełomowy, wymaga dłuższego wprowadzenia. Otóż od samego początku rozwoju gier z tego gatunku można było obserwować rozwój dwóch kierunków: każda gra była zgodna z którymś z nich, ale nie z oboma jednocześnie.

Pierwszy polegał na dokładnym odwzorowaniu sprzętu wojskowego i charakteru posługiwania się nim, ale wszystkie pozostałe elementy, jak np. odwzorowanie terenu, eksplozji, dynamiki ruchu obiektów, wykonane były w sposób dosyć kompromisowy. Przykładami gier z tej kategorii są: Arma II (http://www.arma2.com), Ka-50 Black Shark (http://www.digitalcombatsimulator.com/en/series/black_shark/), Flaming Cliffs 2 (http://lockon.co.uk/flaming_cliffs_2/) i cywilne symulatory lotów jak FlightGear (http://www.flightgear.org).

Druga kategoria to gry tworzone przez producentów - tak mi się wydaje - z większym budżetem na projekty, w których z racji doświadczenia lepiej przebiegała praca zespołowa. Wydawali one gry w większym nakładzie dla mniej wymagających (co do wierności symulacji) graczy. Przykłady to Battlefield: Bad Company (http://www.ea.com/battlefield-bad-company), Enemy Engaged 2 (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Enemy_Engaged_2) oraz Call of Duty: Black Ops (http://www.callofduty.com/blackops). Gry z tej kategorii charakteryzowały się dobrym odwzorowaniem otoczenia i terenu, ale kompromisami w odwzorowaniu prawdziwego sprzętu i jego działania, wynikającymi ze zdecydowania się na ułatwienie jego obsługi. Przykładowo, znacznie szybciej można było rozpocząć lot śmigłowcem - był on już gotowy do lotu, podczas gdy w grach z poprzednio wspomnianej kategorii trzeba było kolejno uruchamiać odpowiednimi klawiszami instalacje śmigłowca i czekać na ich uruchomienie.

Przez długi okres oba te trendy rozwijały się i kazały graczowi iść na kompromis: albo wybrać dobrą grafikę otoczenia, albo wierne odwzorowanie sprzętu wojskowego i jego zachowania. Tu zbliżamy się do tego trzeciego przełomowego powodu, jakim jest zetknięcie się obu wymienionych wcześniej kierunków w jednej grze. Pierwszą grą, w której w minimalnym stopniu można było cieszyć się obiema cechami, jest moim zdaniem wydany w 2010 roku Battlefield: Bad Company 2. Była ona czymś przełomowym, ale posiadała jeszcze kilka braków. Kolejne wydanie tej gry, czyli Battlefield 3, mający premierę w 2011 roku, które przedstawię trochę szerzej tutaj, kontynuuje oczywiście tę drogę i można je nazwać pierwszym udanym symulatorem pola walki. Oprócz ogólnego poprawienia grafiki, to, co po raz pierwszy spróbowano odtworzyć w grze wojskowej, to możliwość niszczenia budynków. Daleko jeszcze w symulacji tego efektu do ideału, ale przynajmniej zrobiono pierwszy krok.

Jeśli chodzi o przyszłość, to kolejne wersje tej gry oraz konkurencyjnych wydawnictw (np. Call of Duty: Modern Warfare 3, o którym z racji słabego poznania i niechęci do typowych strzelanek nie będę się w tym poście rozpisywał) będą kontynuować ten trend, ponieważ dziedzina grafiki rozwija się nieubłaganie. Możemy wtedy - za rok, dwa - być świadkami pierwszych produkcji, w których jakość odwzorowania jednocześnie sprzętu i pola walki będzie niezwykle zbliżona do realizmu, czyli mniej więcej do poziomu, jaki obecnie prezentują w swoich reklamach wydawcy tego typu symulatorów.

Teraz o samym Battlefield 3. Dzięki dobrze przeprowadzonej akcji medialnej, o grze było głośno na długo przed premierą. Jednakże oczekiwania graczy były tak rozbudzone, że gdy doszło do premiery i skonfrontowania zapowiedzi z rzeczywistością, okazało się, że producent spełnił je tylko w części.

Natomiast, co do samej gry, to udostępnia ona tryb single player, czyli pojedynczego gracza, oraz multiplayer. Jest jeszcze trzeci, w którym możesz iść przez pole bitwy z kolegą, z którym stworzysz 2-osobowy zespół. W pierwszym trybie, w ramach ustalonych scenariuszy, rywalizujemy ze sztuczną inteligencją zaprogramowaną w tej grze. Uczymy się wtedy strzelać, biegać, czołgać, korzystać z bardziej zaawansowanego sprzętu jak broń przeciwpancerna, czołg, śmigłowiec, system wskazywania celów lotnictwu, itp. Gdy więc oswoimy się z całym tym sprzętem, możemy przejść do trybu multiplayer i zapomnieć o trybie single, co do którego słychać głosy krytyki, ze scenariuszy starczyło tylko na 4 godziny grania wprawionego gracza. Oswojenie się to jest konieczne, gdyż granie przeciwko innym, z których większość jest właśnie bardzo zaprawiona w bojach, jest bardzo dużym wyzwaniem. Gdy już jednak będziemy gotowi na takie starcie, po wejściu na serwer musimy wybrać jedną z map, czyli miejsce pola bitwy, oraz rolę, jaką chcemy przyjąć w jednej z dwóch armii, którą wybierzemy. Z wybranej roli wynika zestaw broni i narzędzi, jakimi będziemy mogli się posługiwać.

Teraz włączcie pełny ekran, maksymalną rozdzielczość i zobaczcie sami, co jest dostępne w każdym komputerowym sklepie:





A Wy, czy gracie w tego typu gry lub inne symulatory, np. lotnicze?
Grzegorz Prasał
Administrator
 
Posty: 247
Rejestracja: 16 cze 2011, 11:25
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Informacja

Ten wątek ma 6 odpowiedzi

Musisz być zalogowany, aby zobaczyć wszystkie posty w tym wątku.


Zarejestruj się lub Zaloguj się

Wróć do Nasze recenzje i linki

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron